Telefoon reparatie een juiste investering of niet?

Iedereen heeft wel een smartphone of een andere mobiele telefoon, ook gebruikt bijna iedereen deze dagelijks. Het gebruik van smartphones heeft verschillende doeleinden, voor sommige mensen is dit namelijk werk gerelateerd, school gerelateerd en bij sommige is dit simpelweg voor recreatieve doeleinden. Er kan van alles defect gaan aan jouw internet vriend, maar wat kun je zelf repareren en wat kun je beter laten repareren door iemand die daar verstand van heeft?

Telefoon reparatie

 

Een mobiele telefoon heeft, bij normaal gebruik, geen eeuwige levensduur en zullen er dus na enige tijd wat gebreken ontstaan. Dit kan van alles zijn, denk hierbij aan bijvoorbeeld een kapot scherm of een defect scherm, een kapotte microfoon of bijvoorbeeld een batterij dat zijn beste tijd wel gehad heeft. Bij veel smartphones zit standaard een garantieperiode bijgevoegd, dit komt doordat fabrikanten vertrouwen willen kweken en daarnaast overtuigd zijn van hun eigen product. De garantieperiode duurt meestal zo’n één of twee jaar. Hierbij gaat het vooral om iets wat defect kan gaan wat niet door een eigen fout komt. Denk hierbij aan een defect scherm, zonder dat deze kapot is of een telefoon die überhaupt niet meer aangaat. Zulke gebreken zijn vaak in de garantieperiode gratis te laten repareren, vaak bij de fabrikant zelf. Het is dus belangrijk dat als er iets kapot is dat er eerst goed wordt gekeken naar de garantieperiode.

 

Als bij een smartphone buiten de garantieperiode iets defect gaat zal je vaak zelf voor de kosten moeten opdraaien. Een GSM reparatie is vaak een dure investering en kan vaak ook risico’s met zich meebrengen. Dit komt doordat er in de GSM reparatie arbeidskosten en andere kosten verwerkt zitten zoals materialen die gebruikt moeten worden en de huur van een pand. Verder, als je een telefoon reparatie ondergaat na de garantieperiode, betekent dit dat het toestel al redelijk op leeftijd is en dat de kans op een eventuele, andere, gedwongen reparatie dichterbij komt. Als jouw toestel oud is betekent het niet dat de kosten van een telefoon reparatie veel goedkoper zijn dan bij een gloednieuwe smartphone. Dus in sommige gevallen kan het investeren in een nieuwe telefoon een betere oplossing zijn dat een telefoon reparatie aan gaan. Dit blijft echter wel een eigen keuze en zal moeten worden afgestemd door de gebruiker van het toestel. Hou hierbij echter wel de bovengenoemde punten in het achterhoofd. Zo voorkom je een beslissing waar je in de toekomst niet achterstaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *